Badanie edukacji BPM w Polsce

Badania nad edukacją BPM w Polsce koncentrują się na analizie i doskonaleniu programów akademickich, by jeszcze skuteczniej łączyć teorię z praktyką. W odpowiedzi na dynamiczne zmiany technologiczne i potrzeby rynku pracy, nasza społeczność proponuje konkretne rozwiązania dla rozwoju nowoczesnego, holistycznego nauczania zarządzania procesowego.

Polska Społeczność BPM aktywnie prowadzi badania poświęcone edukacji w obszarze zarządzania procesowego. Skupiamy się na analizie i doskonaleniu programów akademickich, aby lepiej odpowiadały one na potrzeby rynku pracy, dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości cyfrowej oraz wyzwań Przemysłu 4.0 i 5.0. Celem naszych działań jest wsparcie środowiska akademickiego i praktyków w rozwijaniu nowoczesnych i praktycznych kompetencji w zarządzaniu procesami.

W ramach badań przeanalizowaliśmy aktualny stan edukacji BPM w Polsce na podstawie wyników ankiet przeprowadzonych wśród wykładowców reprezentujących 22 polskie uczelnie. Wyniki pokazują, że choć BPM jest szeroko obecne w programach studiów, to nauczanie najczęściej koncentruje się na wybranych etapach cyklu życia BPM (modelowanie i analiza procesów), z pominięciem pełnego, holistycznego podejścia oraz nowoczesnych narzędzi, takich jak process mining, sztuczna inteligencja (AI) czy robotyzacja procesów (RPA).

Zidentyfikowane luki edukacyjne dotyczą również ograniczonego uwzględnienia wszystkich sześciu kluczowych elementów BPM (Six Core Elements of BPM), zwłaszcza aspektów związanych z ludźmi i kulturą organizacyjną. Nasze badania wskazują na potrzebę ustrukturyzowanego, interdyscyplinarnego podejścia oraz intensywniejszej integracji narzędzi IT i standardów branżowych (takich jak BPMN 2.0) w procesie kształcenia.

W odpowiedzi na te wyzwania przygotowaliśmy Manifest na rzecz rozwoju edukacji BPM w Polsce, w którym proponujemy konkretne działania: od stworzenia jednolitej terminologii, przez budowę platform wymiany wiedzy, aż po rozwój certyfikacji BPMN i wprowadzenie kompleksowych programów nauczania od studiów pierwszego stopnia. Naszym celem jest wspieranie rozwoju kadry BPM oraz lepsze przygotowanie absolwentów do rzeczywistych wyzwań biznesowych.

Zapraszamy wszystkich badaczy, edukatorów, praktyków i entuzjastów BPM do współpracy, dzielenia się doświadczeniami i wspólnego rozwijania edukacji zarządzania procesowego w Polsce!